Najlepsza dieta podczas choroby Hashimoto

Choroba Hashimoto jest najczęstszą chorobą autoimmunologiczną i główną przyczyną niedoczynności tarczycy.

Gruczoł tarczowy odgrywa ważną rolę w metabolizmie, regulacji hormonów i utrzymywaniu odpowiedniej temperatury ciała. Kiedy dana osoba choruje na chorobę Hashimoto, tarczyca jest w przewlekłym stanie zapalnym i nie może funkcjonować tak dobrze, jak zdrowa tarczyca.

Tarczyca często spowalnia lub zatrzymuje wytwarzanie niezbędnych hormonów, które mogą powodować przyrost masy ciała, suchość skóry, utratę włosów, zmęczenie , zaparcia i nadwrażliwość na zimno.

Tutaj dowiesz się, jakie pokarmy jeść i jakich pokarmów unikać, aby złagodzić objawy choroby Hashimoto.

Najlepsze dieta w chorobie Hashimoto

Nie ma jednej i specjalnej diety we wszystkich przypadkach chorych z choroba Hashimoto. Konieczne jest zindywidualizowane podejście do żywienia.

Niektóre dowody kliniczne wykazały, że następujące diety pomogły niektórym ludziom z chorobą Hashimoto:

  • dieta bezglutenowa
  • dieta bez cukru
  • dieta paleo
  • dieta bezziarnista
  • dieta bezmleczna
  • dieta paleo modyfikowana autoimmunologicznie
  • dieta o niskim indeksie glikemicznym

Przyjrzyjmy się bliżej niektórym z poniższych diet.

Dieta bezglutenowa lub bezziarnista

Wiele osób z chorobą Hashimoto doświadcza wrażliwości pokarmowej, szczególnie na gluten. Nie ma aktualnych badań wspierających sens stosowania diety bezglutenowwej dla wszystkich osób z Hashimoto, o ile nie chorują one na celiakię .

Jednak w badaniu przeprowadzonym wśród 2232 osób z choroba Hashimoto, 76 procent respondentów uważało, że są wrażliwi na gluten. Respondenci w badaniach wymieniali takie objawy jak zaparcia, biegunkę, skurcze, wzdęcia, nudności, refluks, gaz, bóle głowy, zmęczenie jako objawy reakcji na gluten.

Spośród respondentów 88% osób, które próbowały diety bezglutenowej, poczuło się znacznie lepiej. Wiele osób zgłosiło również poprawę procesu trawienia, nastroju, zwiększenie poziomu energii i redukcję masy ciała.

Ideą diety bezglutenowej jest usunięcie wszystkich pokarmów zawierających gluten, który jest białkiem występującym w pszenicy, jęczmieniu, życie i innych ziarnach.

Gluten jest powszechnie spotykany w makaronach, pieczywie, wypiekach, piwie, zupach i zbożach. Najlepszym sposobem na dietę bezglutenową jest skupienie się na produktach, które są naturalnie bezglutenowe, takich jak warzywa, owoce, chude mięso, owoce morza, fasola, rośliny strączkowe, orzechy i jajka.

Dieta bezziarnista

Dieta bezziarnista jest bardzo podobna do diety bezglutenowej, z tym że zboża są całkowicie wyeliminowane. Ziarna te obejmują:

  • amarant
  • miłka abisyńska
  • komosa ryżowa
  • proso
  • owies
  • gryka

Niewiele jest jednak dowodów na to, że usunięcie ziaren innych niż zawierające gluten jest korzystne dla zdrowia. Usuwanie tych ziaren z diety może również wyeliminować błonnik i inne źródła niezbędnych składników odżywczych, takich jak selen, które są ważne dla osób z chorobą Hashimoto.

Dieta Paleo

Dieta Paleo stara się naśladować wzorce żywieniowe naszych wczesnych przodków, z naciskiem na nieprzetworzoną żywność.

Ziarna, nabiał, ziemniaki, fasola, soczewica, cukier rafinowany i oleje rafinowane nie są dozwolone. Zaleca się mięso podobnie jak warzywa, orzechy (z wyjątkiem orzeszków ziemnych), nasiona, owoce morza i zdrowe tłuszcze, takie jak awokado i oliwa z oliwek.

Dieta Paleo ma na celu zmniejszenie podaży żywności, która może powodować stan zapalny i uszkodzenie jelit. Zaczyna się od podstawowych zasad diety Paleo, ale także eliminuje warzywa z rodziny psiankowatych, takie jak pomidory i ich nasiona.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym

Niski indeks glikemiczny lub dieta o niskim indeksie glikemicznym jest oparta na wskaźniku, który mierzy, w jaki sposób żywność wpływa na poziom cukru we krwi danej osoby.

Niektóre osoby z cukrzycą typu 2 stosują tą dietę czyli dieta może również zmniejszyć ryzyko chorób serca i może pomóc niektórym osobom w zmniejszeniu masy ciała.

Gęstość składników odżywczych

Chorym można zalecić dietę bogatą w składniki odżywcze, która zawiera liściaste warzyw, takich jak jarmuż.

Gęsta dieta zawiera różnorodne składniki odżywcze i skupia się na całej żywności z wyborem kolorowych owoców i warzyw, zdrowych tłuszczów, chudych białek i włóknistych węglowodanów.

Żywność taka obejmuje:

  • zielone liściaste, takie jak jarmuż i szpinak
  • tłuste ryby, w tym łosoś
  • różne kolorowe warzywa, takie jak brukselka, brokuły, marchew, buraki, czerwona, żółta i pomarańczowa papryka
  • owoce, w tym jagody, jabłka i banany
  • zdrowe tłuszcze, w tym awokado i orzechy włoskie
  • chude białka, w tym tofu, jajka, orzechy, fasola i ryby
  • produkty włókniste, w tym fasola i rośliny strączkowe

Jedzenie tych pokarmów jako głównego źródła diety pozostawi mniej miejsca na przetworzone i rafinowane produkty cukrowe w diecie.

Zalecane są także przyprawy przeciwzapalne, takie jak kurkuma, imbir i czosnek.

Substancje odżywcze w chorobie Hashimoto

Badania sugerują, że pewne składniki odżywcze również odgrywają rolę w chorobie Hashimoto. Obejmują one:

Witaminę D

Kilka badań wykazało związek między niskim poziomem witaminy D a powstaniem choroby Hashimoto. W jednym badaniu z udziałem 218 osób z chorobą Hashimoto, 85 procent miało niewystarczające poziomy witaminy D.

Każdy, u kogo zdiagnozowano chorobę Hashimoto, powinien upewnić się, że poziom witaminy D został u niego zbadany. Witamina D może być wytwarzana w organizmie w czasie ekspozycji na słońce lub przez spożywaną żywność lub suplementy.

Ponieważ większość dorosłych spędza większość czasu w pomieszczeniach zamkniętych, niskie poziomy witaminy D stają się coraz bardziej powszechne.

Dane naukowców sugerują, iż około 5-30 minut ekspozycji na słońce między 10 rano i 3 po południu co najmniej dwa razy w tygodniu na twarz, ręce, nogi lub plecy bez ochrony przeciwsłonecznej zwykle prowadzą do produkcji wystarczającej ilości witaminy D.

Jeśli stała ekspozycja na słońce nie jest możliwa, dobrze jest przyjmować suplementy, ponieważ bardzo niewiele pokarmów zawiera odpowiednie ilości witaminy D.

Najlepsze źródła witaminy D obejmują:

  • olej z wątroby dorsza
  • miecznik
  • łosoś
  • tuńczyk
  • wzbogacony sok pomarańczowy
  • wzbogacone mleko
  • sardynki
  • grzyby
  • orzechy brazylijskie mogą być zalecane jako część diety Hashimoto
  • orzechy brazylijskie są dobrym źródłem selenu.

Selen

Niski poziom selenu jest powszechny u wielu osób z chorobą Hashimoto. Selen jest niezbędnym minerałem śladowym ważnym dla funkcjonowania mózgu, odporności i płodności.

Najwyższa ilość selenu znajdująca się w organizmie jest magazynowana w tarczycy. Kilka badań wykazało, że suplementacja selenem może być korzystna dla osób z choroba Hashimoto.

Najlepsze źródła selenu to:

  • brazylijskie orzechy
  • halibut
  • tuńczyk
  • ostrygi
  • sardynki
  • homar
  • wątroba
  • wołowina
  • ziarno słonecznika
  • jajka

Żywność, której należy unikać

Każda osoba jest inna, ale niektórzy ludzie z chorobą Hashimoto zgłaszali ustępowanie objawy, unikając:

  • żywności z glutenem
  • żywności z zawartością rafinowanach cukrów lub z dodanym cukrze
  • przetworzonej żywności